Mija pierwsza połowa 2017 roku. Jeśli jeszcze nie stworzyłeś strategii dla e-commerce, to najwyższa pora. Rynek oferowanych usług rośnie z każdym dniem, co  oznacza również, że rośnie też konkurencja. Klienci mają większe pole do wyboru, stają się bardziej wybredni i wrażliwsi na cenę. Trendy e-commerce przedstawione w tym wpisie są trendami globalnymi, mają ogromny wpływa na działalność i na pewno szybko nie znikną.

Aby stanąć w szranki z konkurencją, musisz bacznie śledzić, to co się dzieje na rynku. Pamiętaj, że większość osób uważa że lepsze efekty odnosi wtedy, gdy ich działania są zaplanowane, koncentrują się analityce i optymalizacji

Szukanie na mobile, zakupy na desktop

Od bardzo wielu lat mówimy o roku mobile. Trwa on nadal i jest krytycznie ważny dla biznesu.  Z tym, że musimy pamiętać o tym jak różne potrzeby ma użytkownik na tych dwóch kanałach. Na smartfonie szukamy informacji, czytamy, uczymy się o  produktach. Poszerzamy swój horyzont. Robimy to w wolnej chwili, nawet jeśli to tylko kilkanaście minut.

Warto się tutaj powołać na wiarygodne badania, w których przeanalizowano ponad 80 milionów sesji, które były warte ponad 230 milionów euro.  Według badań 59% wszystkich sesji jest generowanych z urządzeń mobilnych (smartfon i tablet), jednak przynoszą one jedynie 38% dochodów! Rozdźwięk jest jeszcze większy dla produktów o wysokiej cenie.

Session-by-devices-revenue-by-device

Źródło: https://www.wolfgangdigital.com/uploads/general/eComKPI2016-Public2.pdf

 

W ścieżce zakupowej (o której pisałam już tutaj) są to dwa różne miejsca. Smartfon jest w fazie rozważania, więc informacje powinny koncentrować się na zaletach, funkcjonalnościach czy porównaniach danego produktu. Użytkownicy jednak już na tym etapie dochodzą do wniosku co i gdzie chcą kupić. Wracają na daną stronę już w domu na stacjonarnym komputerze. Dlatego wersja desktop strony powinna  koncentrować się na osiąganiu jak najwyższej konwersji. Pamiętaj jednak, że użytkownik na smartfonie i desktopie to jedna i ta sama osoba. Musi więc na każdym roku mieć dobre doświadczenie z Twoim biznesem.

Content shock

Rynek internetowy bardzo się zagęszcza. Gdy spojrzymy na ilość największych biznesów w 2011 i 2017 widać niesamowitą eksplozję. Te logotypy dotyczą jedynie firm oferujących pomoc i narzędzia dla e-commerce.

marketing_tech_landscape_timeline_2016

Chociaż z jednej strony oferują nam pomoc, z drugiej strony mogą przysporzyć niezłego bólu głowy jeśli chcemy wybrać to, co najlepsze.

Podobna eksplozja w sieci dotyczy praktycznie każdej dziedziny – liczby powstających video, wpisów blogowych, stron internetowych, rad, rozwiązań… Dlatego coraz trudniej na rynku będzie się przebić w standardowy do tej pory sposób. Nasze wysiłki będą musiały być coraz intensywniejsze, aby mieć te same wzrosty zaangażowania czy sprzedaży. Konsument postawiony przed dokonaniem optymalnego wyboru łapie się za głowę. Ilość dostępnych materiałów znacząco przewyższa ludzkie możliwości przyswojenia. Przetrwa tylko, to co najlepsze, to co najbardziej zaoszczędza czas, to co jest pierwsze w danej kategorii. Jeśli chcesz wiedzieć jak tworzyć takie treści, to przeczytasz o tym w tym wpisie.

Chatbot dla e-commerce

O chatbotach mówi się sporo od roku. I nie jest to jedynie technologia, o której wiele się mówi, ale mało robi (jak np. VR, AI czy big data). Do biznesu na poważnie wprowadził je jako pierwszy Facebook 2016 roku i to on wykreował na nie największy popyt. Biznes od razu zauważył w tym dużo lepszą możliwość obsługi klienta. Dobrze napisany bot, może z całą pewnością zastąpić człowieka i dać klientowi wsparcie 24 godziny przez 7 dni w tygodniu. Bot może automatycznie wiedzieć jakie masz preferencje, które hotele wolisz, jakie buty zwykle czy jaki jest Twój ulubiony kolor bluzek. Zaproponuje Ci spersonalizowane zniżki i od razu sprawdzi dostępny stan magazynowy. Więcej o samych chatbotach przeczytasz w tym wpisie.

Jednak do tworzenia chatbota podejdź z głową. Postaw się na miejscu klient i spójrz na stronę z jego perspektywy. Stwórz ścieżkę konsumenta, zobacz gdzie na niej jest Twoja strona i pomyśl o tym, co może stanowić problem dla użytkownika. Zastanów się, co może być punktami krytycznymi w których użytkownik wychodzi z Twojej strony. To są te momenty, pod które powinieneś zaprogramować swojego bota.

chatbot_ecommerce

Źródło: http://www.jeffbullas.com/10-groundbreaking-ecommerce-trends-watch-2017/

Personalizacja w e-commerce

Personalizacja jest zjawiskiem, który na rynku istnieje od bardzo wielu lat. Do tej pory jednak, wysiłki koncentrowały się na mailingach – imię, data zakupu, unikalny kod rabatowy. To jednak w obecnych czasach i przy obecnych możliwościach trochę mało. Oferty będą musiałby być tak spersonalizowane, aby każdy użytkownik miał poczucie, że jest to oferta tylko dla niego. To będzie wymagało segmentacji na poziomie użytkownika. Rozsyłania takiej oferty, gdzie odniesiemy się do indywidualnych preferencji zakupowych oraz indywidualnej promocji. Będzie dla użytkownika partnerem, który go zna i rozumie. Nie jest sztuką oferować coś, co użytkownik już kupił i ma, sztuką jest uświadomić komuś, że ma nową potrzebę (i my posiadamy produkt, który potrzebuje).

Dodatkowo trzeba będzie również myśleć o kontekście w jakim znajduje się nasz użytkownik. Jeśli dzisiaj w Krakowie pada, to lepiej pokazać kurtki zamiast okularów przeciwsłonecznych. Jeśli ktoś korzysta ze smartfona, to pokaż mu produkty, które nie wymagają skomplikowanej analizy pod kątem parametrów technicznych.

O personalizacji w mailingu pisałam tutaj, ale ten trend dotyczy wszystkich kanałów komunikacji. Począwszy od banerów, botów, social media, strony głównej czy procesu zakupowego.

Daj swojemu użytkownikowi poczucie indywidualności, a będzie Ci wierny.

Social commerce

Według badań Global Web Index ponad 70% użytkowników Internetu jest aktywna na co najmniej jednej platformie social media. A w ostatnim roku  odnotowaliśmy aż 10% wzrost w tej kategorii.

social-commerce-annual-growth

Źródło: https://www1.vizury.com/ecommerce-trends-2017/

 

Sieci społecznościowe prześcigają się w oferowaniu reklam skrojonych specjalnie pod e-commerce. Największa sprzedaż mebli do domu w Europie Zachodniej odbywa się przez Pinterest! Facebook oferuje już pokazywanie produktów, które są widoczne na postach. Facebook oferuję nawet swoją platformę do lokalnej sprzedaży rzeczy między użytkownikami (coś jak gumtree czy OLX). Zobacz także na opcję kupowania z poziomu Messengera:


 

Zerknij na wykres poniżej:

social_commerce_trends

Źródło: http://www.huffingtonpost.com/michael-lazar/ecommerce-technology-tren_b_14665416.html

Social commerce w przeciągu 4 lat wzrósł aż 14 krotnie w USA! W pozostałej części świata wzrost ten był 4 krotny.

Social media są już naturalnym środowiskiem dla użytkowników. Dlatego marki powinny się w nie wpisywać i wychodzić natywnie do swoich klientów. Wyobraź sobie jak dobrze mogłyby zadziałać ankiety, tagowanie zdjęć czy też pisanie opinii na profilach. To wszystko użytkownicy i tak robią naturalnie w sieci, a w łatwy i efektywny sposób może podnieść Twoją widoczność.

Trendy e-commerce 2017

Trendy e-commerce, które klarują się nam już teraz są bardzo wyraźne i dają nam konkretne kierunki działań. Aby być na czele peletonu o uwagę użytkownika:

– traktuj użytkownika mobile i desktop jako jedną osobę. Jedną osobę, która w różny sposób dochodzi do tego, że chce dokonać zakupu właśnie w Twoim sklepie;

– oferuj użytkownikowi takie treści, które przejdą próbę czasu. Dobrze analizują problem, odpowiadają rzeczowo na wszystkie wątpliwości i oszczędzają czas;

zainwestuj w chat bota, który pomoże prowadzić Ci biznes, odpowie na potrzeby użytkowników i pomoże im przebrnąć przez krytyczne momenty;

spersonalizuj przekaz tak, aby na każdym etapie użytkownik czuł się traktowany w sposób indywidualny;

– wyjdź sprzedażowo do klientów na platformach social media.

Te 5 kroków pozwoli Ci w mądry sposób podejść do klientów. Te 5 kroków sprawi, że Twoi klienci poczują, że podchodzisz do nich z troską, a Twoja oferta jest skrojona pod ich potrzeby. Twoi klienci będą wiedzieli, że ich rozumiesz i wiedzę o nich wykorzystujesz na ich korzyść.